قالب وردپرس دانلود آبجکت 3Dmax پرنده فناوری

صدمات زیاد نشستن – اقطاع نیوز | اخبار ایران و جهان


صدمات زیاد نشستن

صدمات بی تحرکی و زیاد نشستن

تهران (پانا) – بیش از حد نشستن امروزه یکی از معضلاتی است که گریبان‌گیر بشر شده و سبب بیماری‌های مختلف شده است. در این مقاله به بررسی مضرات زیاد نشستن می‌پردازیم.

یک بررسی مطالعاتی توسط دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) آمریکا، نشان می دهد که نشستن (sitting Complications) طولانی مدت، تاثیرات منفی روی مغز انسان، مخصوصا بخش حافظه ی آن دارد. محققان این دانشگاه روی ارتباط بین میزان فعالیت فیزیکی و لوب میانی(MTL) مطالعه کردند (بخشی که در شکل گیری حافظه ی جدید مشارکت دارد). دانشمندان UCLA از ۳۵ فرد (بین ۴۵ تا ۷۵ سال) را در مورد میانگین ساعاتی که در هفته ورزش می کنند یا می نشینند، مورد پرسش قرار دادند و سپس ضخامت MTL آنها را با کمک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اندازه گیری نمودند.

نتایج این پژوهش که در مجله ی کتابخانه ی عمومی علوم (PLOS) منتشر شده، نشان می دهد نشستن به مدت طولانی، صرف نظر از میزان فعالیت فیزیکی انجام گرفته توسط فرد، به طور نزدیکی با اندازه ی MTL در ارتباط است. نتیجه یک تحقیق روی ۲۰۰ هزار نفر و به مدت سه سال نشان داد که خطر مرگ در افرادی که بیش از یازده ساعت در روز می‌نشینند با کسانی که کمتر از چهار ساعت در روز می‌نشینند چهل درصد بیشتر است. به محض این که شما می­‌نشینید، نود درصد از آنزیم های تجزیه کننده چربی غیر فعال شود. کلسترول خوب و عملکرد انسولین کاهش یافته و فشار خون افزایش میابد، عضلات پا به حالت استراحت در آمده و فشار روی مهره های گردن متمرکز می‌شود.

نشستن به معنای تشکیل لخته در مغز و همینطور افزایش احتمال چاقی مفرط، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است، قلب شما با خطر جدی مواجه شده به طوری که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر از کسانی است که شغل‌هایی با فعالیت فیزیکی بالا دارند. همچنین ابتلا به سرطان های روده و سینه با نشستن بیش از اندازه مرتبط است.

تمایل بدن به تحرک و فعالیت

شاید همین الان که این مقاله را مطالعه می‌کنید نشسته باشید، این که فقط چند دقیقه برای خواندن این مقاله نشسته باشید اشکالی ندارد اما هر چه که بیشتر در این حالت باقی بمانید بدنتان پریشان تر می‌شود. بدن شما منتظر است تا شما بلند شوید و او را حرکت دهید. ممکن است مسخره به نظر بیاید که بدن ما نشستن را دوست ندارد. مطمئنا نشستن به مدت کوتاه می‌تواند برای بازیابی انرژی، ریلکسیشن و کاهش اضطراب به ما کمک کند اما به هر حال شیوه زندگی گاها ما را مجبور می‌کند که بیشتر بنشینیم تا حرکت کنیم، اما بدن ما برای چنین زندگی ای ساخته نشده است.

درون ما ۳۶۰ مفصل و حدود ۷۰ ماهیچه اسکلتی وجود دارد که حرکت ساده و روان را امکان پذیر می‌کند. ساختار فیزیکی بی همتای بدن، به ما اجازه می‌دهد که بر خلاف جهت کشش گرانشی سر پا بایستیم، خون هم برای گردش صحیح به حرکت نیاز دارد. سلول های عصبی از حرکت بدن سود می‌برند و پوست ما هم خاصیت کشسانی دارد، یعنی با توجه به حرکتمان فرم می‌گیرد. حالا که هر میلی متر از بدن ما آمده حرکت است و شما حرکتی نمی­‌کنید چه اتفاقی می­فتد؟

blank بیماری‌‌های قلبی مهمترین عارضه پشت میز نشینی

یکی از متداولترین انواع نشستن، نشستن با پشت خمیده و شونه های افتاده است. این موقعیت فشار نابرابری را روی ستون فقرات می‌گذارد. در گذر زمان این کار باعث ساییده و پاره شدن دیسک های ستون فقرات می‌شود و به ماهیچه هایی که برای تعدیل این موقعیت کش می­‌آیند فشار وارد می‌کنند. زمانی که نشستید این شکل خمیده فضای خالی سینه را هم کم می‌کند، یعنی وقتی نفس می‌کشید ریه فضای کمتری برای منبسط شدن دارد، این یک معضل است چون موقتا میزان اکسیژنی که وارد خون و ریه‌ها می‌شود را کم می‌کند.

از مضرات دیگر پشت میز نشینی افزایش ریسک بیماری های قلبی است، طوری که پشت میزنشین‌­ها ۶۴% بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری های قلبی هستند، پشت میز نشینی بیش از حد، شش تا هفت سال از عمر مفید و سالم زندگی افراد کم می‌کند. حتی برخی از متخصصین ثابت کرده اند که سرطان در افرادی که بیش از ۶ تا ۷ ساعت روزانه پشت میز می‌­نشینند شایع­تر است.

در روزگار کنونی شاید خیلی از ما روزی ۶ تا ۱۵ ساعت روی مبل، صندلی اداره و صندلی خودرو می­‌نشینیم و این میزان آن قدر زیاد است که هیچ ورزش مختصری نمی‌تواند در مقابل آن بایستد، اما با این حال مبارزه با بیماری نشستن خیلی هم محال به نظر نمی‌رسد، برای شروع این نبرد ابتدا باید به دقت فعالیت های جسمی خود را بشناسیم.

برای کسی که روزانه حداقل ۶ ساعت یکجا می‌نشیند (سیگار یا داروی خاصی مصرف نمی‌کنند، و تغذیه نسبتا متعادلی دارند):

هر یک ساعت یک ربع از جایتان بلند شوید یا دراز بکشید.

روزی نیم ساعت فعالیت جسمی داشته باشید.

اگر شما بتوانید این دو کار را با هم ترکیب کنید چه بسا بهتر است، همچنین می‌توانید این ۳۰ دقیقه را تکه‌های ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید که از کارهایتان عقب نیفتید.

تغییر شکل ستون فقرات

محاسبات علمی نشان می دهد که در بسیاری از کشورها هر نفر روزی ۱۴ ساعت را در حالت نشسته خواهد گذراند. بر اساس تحقیقات و به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، نشستن یک حالت کاملاً غیرطبیعی برای بدن بوده و ساختار بدن انسان طوری تکامل یافته که با نشستن طولانی مدت سازگار نیست. ستون فقرات انسان در حالت طبیعی S شکل قرار بوده و برای این موضوع نیز یک دلیل خاص وجود دارد و آن هم این که در مقابل تغییر شکل مقاومت داشته باشد. اما در حالت نشسته شکل ستون فقرات به حرف C شباهت بیشتری پیدا می کند. وقتی که شخصی قوز می کند، عضلات شکم ضعیف تر شده و بدون تمرینات بدنی منظم نمی توانند شکل طبیعی بدن را حفظ کنند.

وقتی که در حالت نشسته قرار دارید این تغییر شکل و فشار به لگن خاصره و مهره های گردن منتقل می شود و بدین ترتیب فشار بر روی دیسک های گردن نیز افزایش می یابد. بدین ترتیب فشارهای متغیر بر ستون فقرات می تواند به گیر افتادن مهره های گردن منجر شود که در ادامه کاهش جریان خون به مغز را در پی خواهد داشت. بدین ترتیب شخص دچار سردرد و تاری دید خواهد شد. ستون فقرات در واقع چهارچوبی برای نگهداری تمامی ارگان های داخلی بدن است. به همین دلیل بسیار مهم است که آن را صاف نگه داشته تا فشار دائمی زیادی روی آن قرار نداشته باشد.



صدمات زیاد نشستن



نمایش کامل متن

لينک کوتاه :

blank
blank

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.